Na našoj stranici koristimo digitalne kolačiće (cookies). Korišćenjem naše stranice, slažeš se da se neki kolačići preuzimaju od strane tvog pretraživača.

Menu

 
Reels Image



Sve što morate znati pre prve upotrebe slikarskih medija

Slikanje uljem na platnu je ozbiljna stvar. Veliki majstori slikarstva stvarali su ulja na platnu, a i dan danas ova tehnika je izbor profesionalaca pre svega. U školi nam ne dozvoljavaju ni da se približimo uljanim bojama (ako ste sad odrasla osoba, shvatate, zamislite te fleke) i uglavnom se družimo sa temperama i vodenim bojama.

 

 

Zbog toga ako poželite da isprobate ovaj najcenjeniji slikarski pribor, shvatićete da ne znate gotovo ništa o njima. Samim tim, još veća misterija mogu biti slikarski medijumi. Šta oni zapravo rade? U čemu je razlika između svih tih vrsta na tržištu? Ovo je dosta opširna tema tako da ćemo sada samo započeti odgovore na ova pitanja i upoznati se sa osnovnim i najpopularnijim sredstvima.

Zašto se koriste medijumi pri slikanju uljem na platnu?

Medijumi su hemijska sredstava koja nam pomažu da kontrolišemo dužinu sušenja ulja na platnu, njihovu konzistenciju i sjaj nakon završetka slikanja. Medijume možete koristite mešajući ih sa bojama na paleti ili možete umakati čektice za slikanje u njih svaki put kada vam to zatreba, kao što radite sa vodom pri slikanju akavrela. Medijumi su važni jer se svi ti divni efektni nastali slikanjem uljanim bojama na platnu zahvaljujući slojevima boje koju nanosite na platno. Da bi boje bile tako slojevite i kompozitne, neophodno je da slojevi boje imaju raličite brzine sušenja i fleksibilnost. Upravo ovo se postiže dodavanjem medijuma.

 

 

Magija slikarskih medijuma nastaje kada ih pomešate sa bojom u pravoj razmeri, a to je i jedan od razloga zašto nam se ova procedura ako smo laici ili nemamo iskustva čini toliko mističnom i komplikovanom. Većina medijuma po prirodi imaju naijansu koja vuče na žućkasto. To znači poseban oprez pri mešanju sa svetlim bojama, u protivnom će i ona same blago požuteti nakon sušenja.

Terpentin ulje

Po hemijskom sastavu, terpentin je rastvarač i jedan je od najčešće i tradicionalno korišćenih slikarskih medijuma. Ubrzava vreme sušenja tako što razbažuje boju, a potom isparava (isto što voda kod akrilnih boja). Terpentin je takođe dobar za čišćenje slikarskih četkica i  nezamenljiv je pribor u svakom ateljeu. Ako slikate u slojevima, terpentin koristiti za svoj osnovni, prvi sloj, budući da uvek treba prvo da primenite slojeve koji se brzo suše.

 

 

Rafinisano laneno ulje

Ovo je najpopularniji uljani medijum. Rafinisano laneno ulje usporava vreme sušenja, što može biti veoma korisna karakteristika, ako bojite u slojevima. Nek vaš moto bude „Sporo preko brzog“ , prvo naslikajte slojeve koji se brzo suše, a onda će svakom sledećem sloju koji dodate trebati više vremena da se osuši. Tako da možete dodavati sa svakim slojem još više medijuma. Ovaj medijum, između ostalog povećava sjaj i transparentnost kao i glatku koenzistenciju uljanih boja.

 

 

Štand laneno ulje

I ovaj medijum se dobija od semena lana, ali je razlika u odnosu na prethodno u tome što je ono ostavljeno da odstoji (otud naziv, eng. Stand = stajati) i da se zgusne. Takođe razlika jei u načinu proizvodnje, za razliku od rafinisanog lanenog ulja ovo ulje se dobija izlaganjem semenki lana visokim temperaturama ali u procesu bez prisustva kiseonika. To znači da je više koncentrovano i da ga možete koristiti u manjim količinama.  Ako vam, pak, ta gustina smeta, možete ga razrediti terpenitom. Osim što produžva period sušenja, funkcija štand lanenog ulja je da da dodatan sjaj. Takođe, omiljen je proizvod slikara koji sami izrađuju svoje boje.

 

 

Uradi sam medijumi

Medijume možete i sami praviti, ali su danas dostupni jako kvalitetni već gotovi medijumi sa različitim namenama (brzo sušivi, sporosušivi, ugušćeni medijumi...). Ako ste početnik nema potrebe da se upuštate u to jer će neki sa tržišta sigurno zadovoljiti vaše osnovne potrebe, a kasnije kada upoznate bolje uljane boje i to kako se one ponašaju možete sami praviti svoju mešavinu i prilagođavati je svom načinu slikanja. Takođe, do nekih sastojaka nije jednostavno doći ili su potrebni posebni procesi kako bi se oni spojili sa ostalim komponentama pa je to još jedan razlog da se kao početnici odlučite ipak za kupovinu gotove supstance.

 

 

Sve ovo što smo naveli se može koristiti i samo (terpentin, rafinisano ulje, štand ulje) ali je najbolje kada se napravi mešavina u određenoj razmeri jer svaki od ovih sastojaka ako se koristi u velikoj količini može naštetiti slici (terpentin smanjuje vezivnu moć, ulje usporava sušenje i žuti).  Ipak, ako se rešite da slikaju i potrebno vam je univerzalno i brzo rešenje koje će koristiti u svim slojevima, to bi mogla biti mešavina terpentina, lanenog ulja i nekoliko kapi damar laka.

 


Ura za školu! Alati za male i velike

21.07.2023

Raspust se polako bliži kraju i vi, kao roditelj, sigurno već razmišljate o tome šta će vašem malom...

8 načina da koristite vashi traku | ARTMIE

20.07.2023

Vashi trake postale su nezamenljiva pomoć u kreativnom stvaralaštvu od dolaska na tržište umetnosti....

Napravite sami - voštane salvete za hranu

19.07.2023

Voštane salvete nisu samo mirisne, već su i praktičan alat koji svako domaćinstvo može u potpunosti...

Slikamo sobne biljke Van Gogovim akvarel bojama

22.06.2023

Sobne biljke su beskrajna inspiracija za slikanje, čak i kada se udubite u tajne akvarelnih boja. Uzeli...

Created by the system www.fast-webshop.com

NTdkM
Популарни производи
У глобалу: 0
Све у корпу
Priuštite sebi kreativno iznenađenje
{IMAGE}
{NAME}
Na lageru Broj: {NUMBER} Cena: {PRICE} RSD
-
1
+
Dodaj u korpu
{SECOND_IMAGE}
{SECOND_NAME}
Na lageru Broj: {SECOND_NUMBER} Cena: {SECOND_PRICE} RSD
-
1
+
Dodaj u korpu